Regulamin organizacyjny Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielinach
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Biblioteka działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
- Statutu GBP w Bielinach.
- Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach (Dz.U. z 2019 r. poz. 1479 tj.).
- Ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194 tj.).
§ 2
- Regulamin Organizacyjny GBP w Bielinach, zwany dalej Regulaminem określa organizację wewnętrzną oraz funkcjonowanie Biblioteki, a w szczególności:
- strukturę organizacyjną GBP;
- kompetencje i podstawowe obowiązki służbowe pracowników na stanowiskach kierowniczych;
- zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Funkcjonowanie Biblioteki oparte jest na zasadach jednoosobowego zarządzania, podporządkowania służbowego, wyraźnego podziału kompetencji i funkcji służbowych oraz całkowitej indywidualnej odpowiedzialności za realizację wszystkich powierzonych prac i zadań.
§ 3
GBP jest samorządową instytucją kultury, posiadająca osobowość prawną.
§ 4
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Bibliotece, GBP – oznacza Gminną Bibliotekę Publiczną w Bielinach.
- Komórce organizacyjnej – oznacza to każde samodzielne, wyodrębnione w strukturze Biblioteki ogniwo organizacyjne np. samodzielne stanowisko.
- Dyrektorze – oznacza to Dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielinach.
- Samodzielnym stanowisku – oznacza to jednoosobowe stanowisko pracy wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Biblioteki, bezpośrednio podporządkowane Dyrektorowi.
§ 5
GBP jest Pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 6
Wszyscy pracownicy GBP zobowiązani są do kierowania się w pracy dobrem Biblioteki, interesem jej czytelników i użytkowników, przestrzegania zasad etyki zawodowej i zachowania tajemnicy służbowej.
ORGANIZACJA BIBLIOTEKI
§ 7
- Biblioteka prowadzi swoja działalność w obsadzie 2 i ¼ etatu.
- W skład struktury organizacyjnej GBP wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Dyrektor (1 etat)
- Główny Księgowy – odpowiedzialny za prowadzenie spraw finansowych i spraw kadrowo- płacowych (1/4 etatu)
- Pomoc administracyjna (1 etat)
ZARZĄDZANIE BIBLIOTEKĄ
§ 8
- Dyrektor kieruje Biblioteką.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy Bieliny.
§ 9
- W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go wyznaczony pracownik, stosownie do udzielonego pełnomocnictwa.
- Osoby zastępujące Dyrektora ponoszą za swoje działania pełną odpowiedzialność.
§ 10
- Wszystkie komórki organizacyjne Biblioteki są organizacyjnie podporządkowane Dyrektorowi.
- W zakresie organizacji struktury Biblioteki Dyrektor w szczególności:
- dokonuje zmian organizacyjnych w strukturze Biblioteki, zgodnie z zasadami i w trybie określonym w Statucie i niniejszym Regulaminie;
- ustala lokalizację, wielkość obsady osobowej i rodzaje stanowisk w komórkach organizacyjnych;
- powołuje zespoły do realizacji określonych prac. Zakres i tryb działania zespołu określa odrębne zarządzenie. Ze względu na stan zatrudnienia w Bibliotece, Dyrektor może zwrócić się do Wójta o oddelegowanie do pracy w zespole osób zatrudnionych w Urzędzie Gminy Bieliny.
§ 11
- Dyrektor GBP, w ramach przypisanych kompetencji, w szczególności:
- zarządza Biblioteką i organizuje jej działalność, zapewniając sprawne funkcjonowanie i wykonanie budżetu;
- reprezentuje GBP na zewnątrz;planuje, organizuje, koordynuje działalność Biblioteki;
- wydaje dyspozycje dotyczące realizacji zadań;
- tworzy odpowiedni system organizacji pracy oraz przepływu informacji ułatwiających sprawne działanie Biblioteki i podejmowanie optymalnych decyzji;
- kieruje polityką kadrową Biblioteki;
- organizuje skuteczny system kontroli wewnętrznej;sprawuje nadzór nad prawidłowym stosowaniem ustawy o zamówieniach publicznych wraz z przepisami wykonawczymi;
- podejmuje działania w celu wyegzekwowania realizacji zaleceń pokontrolnych dotyczących funkcjonowania Biblioteki;
- zapewnia bezpieczne warunki pracy oraz właściwe zabezpieczenie ppoż i ochrony mienia;
- wykonuje obowiązki szefa obrony cywilnej na terenie Biblioteki;
- zapewnia ochronę tajemnicy państwowej i służbowej;
- realizuje przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej;
- przyjmuje skargi i wnioski z zakresu działania GBP oraz nadzoruje ich załatwienie;ustala założenia do planów w sposób zapewniający optymalne wykorzystanie środków na realizację statutowych zadań Biblioteki.
- Ponadto Dyrektor realizuje inne zadania związane z działalnością Biblioteki, w szczególności:
- gromadzi i opracowuje zbiory;
- prowadzi ewidencję zbiorów oraz dokumentacji wpływów i ubytków;
- prowadzi ewidencję czytelników i usług biblioteczno-informacyjnych;
- organizuje i prowadzi pracę kulturalną i edukacyjną z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi;
- prowadzi lekcje biblioteczne;
- egzekwuje od czytelników należności za zniszczone książki, zagubione lub przetrzymywane;
- współpracuje z innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się animacją kulturalną;
§ 12
Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Biblioteki.
TRYB ZAŁATWIANIA SPRAW
§ 13
Wszelkie sprawy załatwiane są drogą służbową, tzn. poprzez bezpośredniego przełożonego.
§ 14
- Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
- pisma i wystąpienia kierowane do organów administracji publicznej, instytucji, organizacji społecznych i politycznych oraz innych podmiotów;
- wewnętrzne akty prawne;
- umowy oraz inne dokumenty zawierające oświadczenia woli w imieniu Biblioteki;
- umowy oraz inne dokumenty, które mogą spowodować powstanie zobowiązań finansowych, które kontrasygnuje Główny Księgowy;
- pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w imieniu GBP;
- decyzje w sprawach indywidualnych, z zakresu administracji i zarządzania Biblioteką;
- materiały opracowane dla Rady Gminy i jej komisji;
- pisma do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Kielcach sprawującej opiekę merytoryczną;
- inne pisma o szczególnym znaczeniu, w tym:
- przyjmowania, zwalniania, awansowania, nagradzania i karania pracowników;
- wnioski o nadanie odznaczeń i wyróżnień;
- wnioski o urlopy macierzyńskie, wychowawcze i bezpłatne;
- świadectwa i opinie pracownicze.
- inne pisma indywidualnie.
- Zasady obiegu dokumentacji w GBP oraz wzory stosowanych pieczątek określa Instrukcja Kancelaryjna, a w sprawach stanowiących tajemnicę służbową i skarbową, a także w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych – odrębne przepisy.
ORGANIZACJA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ-ZARZĄDCZEJ
§ 15
W Bibliotece obowiązuje kontrola zarządcza, stanowiąca ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
ZASADY FUNKCJONOWANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH BIBLIOTEKI
§ 16
Wszyscy pracownicy Biblioteki obowiązani są przede wszystkim:
- wykazywać się kompetencjami zawodowymi zgodnymi z przydzielonymi im zadaniami, przejawiać inicjatywę w zakresie realizacji zadań określonych w zakresach czynności oraz wnikliwie, szybko i profesjonalnie wykonywać przydzielone prace;
- wykonywać polecenia służbowe przełożonych;
- znać przepisy i normy dotyczące wykonywanych prac i ich przestrzegać;
- pogłębiać wiedzę niezbędną do wykonywania prac, podnosić kwalifikacje zawodowe, jakość wykonywanej pracy, a także usprawniać sposób jej wykonania;
- przestrzegać ustalonych zasad organizacji pracy i trybu postępowania;
- przestrzegać porządku i dyscypliny pracy oraz przepisów bhp i ppoż.;
- dbać o mienie Biblioteki;
- współdziałać między sobą i udzielać pomocy w wykonywaniu zadań.
§ 17
- Pracownik ponosi odpowiedzialność wobec bezpośredniego przełożonego za wypełnianie obowiązków wynikających z zakresu czynności, a przede wszystkim za:
- terminowość i jakość wykonywanej pracy na powierzonym stanowisku;
- powierzone mu wartości majątkowe Biblioteki;
- rzetelne, prawidłowe i zgodne z rzeczywistością opracowywanie dokumentacji związanej z jego stanowiskiem pracy;
- przestrzeganie regulaminu pracy i innych przepisów regulujących obowiązki i uprawnienia pracownicze.
- Pracownik jest uprawniony między innymi do:
- otrzymania od przełożonego indywidualnego zakresu czynności i odpowiedzialności na zajmowanym stanowisku;
- otrzymania od przełożonego instruktażu i wyjaśnień dotyczących sposobu załatwiania wniosków usprawniających czynności zadań dodatkowych;
- składania wniosków usprawniających pracę;
- otrzymania przydziału środków niezbędnych do wykonywania zadań.
- Szczegółowe zadania pracowników określają ich zakresy czynności.
§ 18
Samodzielne stanowiska pracy w Bibliotece oznaczają jednoosobowe stanowiska pracy działające zgodnie z zakresem zadań, uprawnień, przepisów szczegółowych i obowiązków służbowych.
ZADANIA I KOMPETENCJE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 19
- Główny Księgowy/stanowisko ds. kadrowo- płacowych
- planowe i celowe realizowanie budżetu instytucji, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- ustalenie stanu i wyniku finansowego;
- sporządzanie rocznych planów finansowych, analiz, sprawozdań statystycznych i bilansowych;
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- prowadzenie rachunku oraz wykonywanie innych obowiązków zgodnie z przepisami o głównych księgowych;
- bieżące aktualizowanie zmian w prawie w zakresie wykonywanych obowiązków i czynności;
- występowanie jako pełnomocnik Dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej w Bielinach przy dysponowaniu rachunkami bankowymi i wydawania innych dyspozycji o charakterze finansowo-księgowym wynikających z przepisów szczególnych;
- prowadzenie spraw związanych z gospodarką materiałową Biblioteki;
- obsługa kadrowo- płacowa, w tym sporządzanie list płac oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej zatrudnienia;
- prowadzenie ewidencji wyjazdów służbowych;
- prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania.
- Pomoc administracyjna
- wykonywanie różnych, drobnych prac administracyjno – biurowych;
- sporządzanie dokumentacji;
- obsługa programów komputerowych koniecznych do wykonywania obowiązków, takich jak edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne i bazy danych;
- obsługiwanie urządzeń biurowych, takich jak komputer, drukarka czy kserokopiarka;
- obsługa poczty tradycyjnej i elektronicznej, prace pomocnicze w zakresie spraw związanych z wysyłką, segregacją i rejestracją korespondencji;
- czuwanie nad terminowym realizowaniem poleceń i załatwianiem korespondencji;
- wykonywanie innych, wynikających z zakresu obowiązków służbowych, czynności zleconych przez dyrektora biblioteki oraz stała współpraca z pozostałymi pracownikami biblioteki;
- opracowywanie techniczne zbiorów;
- zabezpieczanie i ochrona zbiorów;
- uczestniczenie w selekcji zbiorów bibliotecznych;
- rejestrowanie podstawowych transakcji bibliotecznych: wypożyczenie/zwrot;
- segregowanie materiałów bibliotecznych i włączanie ich w obieg;
- pomaganie użytkownikom biblioteki w uzyskaniu dostępu do podstawowych materiałów bibliotecznych.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20
Zmiany w Regulaminie są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
§ 21
W sprawach nie objętych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o bibliotekach, ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Statutu Biblioteki, Regulaminu Pracy i inne szczegółowe uregulowania prawne.